Wellicht heb je het wel eens van gehoord: Hydraulisch gereedschap. Hydraulisch gereedschap wordt vaak gebruikt in de bouwkunde. Maar wat is hydraulisch gereedschap nou precies en waarvoor wordt het gebruikt?
Wat is hydraulisch gereedschap?
Bij hydraulisch gereedschap wordt er kracht opgewekt door vloeistofdruk. Om deze kracht op te wekken is er natuurlijk een vloeistof nodig. Deze vloeistof is in de meeste gevallen hydraulische olie. Bij hydraulische olie slaat de naam vooral op het doel van de vloeistof, de vloeistof is bedoeld om kracht op te wekken in de vorm van druk.
Graafmachines
Eén van de bekendste voorbeelden waar er gebruik wordt gemaakt van hydraulische druk is bij graafmachines. Op de graafmachine zitten hydraulische cilinders. In de cilinders zit hydraulische olie. Met behulp van deze hydraulische olie kan de arm van de graafmachine bewogen worden. De hydraulische kracht wordt bij een graafmachine dus ingezet voor het graven. De hydraulische systemen bij graafmachines zijn relatief ingewikkeld. Daarnaast is de druk behoorlijk hoog.
Vrachtwagens
Hydraulische systemen zie je ook terug bij vrachtwagens. Deze hydraulische systemen zijn doorgaans een stuk simpeler en van een lagere kwaliteit. Daarnaast ligt de druk in deze systemen meestal lager. Het nadeel hiervan is dat de hydraulische pompen in vrachtwagens meestal niet meer te repareren zijn als ze stuk gaan. Daarnaast gaan ze, omdat ze van lagere kwaliteit zijn, meestal eerder stuk dan andere hydraulische apparaten.
Industriële systemen
Bij industriële systemen komt hydrauliek ook vaak voor. Hier zijn de systemen
juist wat duurder en ingewikkelder. Dit komt omdat de hydraulische systemen in
industriële systemen vaak langer gebruikt moeten worden. Voorbeelden hiervan
zijn bruggen en sluizen. Hier wordt gebruik gemaakt van een relatief hoge druk.
Voor het openen en sluiten van sluizen en bruggen wordt gebruikt gemaakt van
hydrauliek. Er is hierbij een grote druk nodig omdat er veel vermogen geleverd
moet worden, er is namelijk erg veel gewicht dat verplaatst moet worden. Bij
bruggen en sluizen wordt vaak gebruik gemaakt van volcontinu systemen, dit
houdt in dat de systemen altijd aan het werk zijn.